Visszhang

 

Tartalom
Nyílt levél Lovas István úrnak "Trógeriából"!
Nagy árat kellett fizetnie a településnek
Elment a kertész
Szex és szappan
Szerkesztőségi levél
Olvasói levél
Virágom, virágom...
És akkor most mi volt, mi van, mi lesz...
Újabb kérdőjelek a Magyar utcában
Kautz István lemondó levele és nyilatkozata a Nagymaros újság részére
Szerencsére vannak még mecénások...
(F)el nem ismert értékeink
Miért jó a vadszőlőnek?
Képviselőtestületi ülésen voltam


Nyílt levél Lovas István úrnak "Trógeriából"!

2009. 02. 16. 

Nyílt levél  Lovas István úrnak "Trógeriából"!

 

 Tisztelt Lovas István úr!

      A "Kicenzúrácva a Demokratából - exkluzív interjú Lovas Istvánnal" című cikkben (barikad.hu 2009-02-13 09:12)  ("Kicenzúrázva a Jobbik említése és Orbán idézése miatt a Demokratából - interjú Lovas Istvánnal˝, kuruc.info 2009-02-13. 18:36) a következő nyilatkozata olvasható: 

"b.: Mit tart a Fidesz legnagyobb hibájának?

L.I.: Örülök, hogy kérdezi. Ha egy Fidesz-közeli honlap megkérdezné, mit tartok a Jobbik legnagyobb hibájának, azt is elmondanám. De ők nem kérdeznek senkit, nem folytatnak párbeszédet, mert mindent tudnak. Kár, hogy pont a választásokat nem tudják megnyerni. De visszatérve a kérdésre: ahogyan Gyurcsány felelős mindazért, ami a kormányzás területe, Orbán Viktor a felelős az ellenzék hangulatáért. Aminek felméréséhez nem kell közvélemény-kutatás. Roppant veszélyeket rejt magában a terjedő apátia. Nézze meg a részvételt Ferencvárosban. Ha a Fidesz helyében lennék, igen aprólékosan tanulmányoznám, hogy mi történt a múlt hónap közepén a jobboldali Nagymaroson, ahol nem a jobboldal, hanem igazi trógerek nyerték a helyi választást. A jobboldal otthon maradt. Érti!? Az pedig, hogy a Fidesz a saját támogatóit rugdalja, egyszerűen felfoghatatlan."

      Kérem, ezzel a megállapításával kapcsolatban engedjen meg egy kérést! Ön újságíró. Mégpedig azon kevés újságírók közé tartozik, akik valóban formálják az emberek véleményét. Éppen ezért, nagyon fontos, hogy Ön hitelesen tájékoztassa a nemzetet. Sajnos, ebben az esetben nem ez történt. Ön hallhatott valakiktől valamit, és erre alapozta véleményét.

      Ami Nagymaroson történt az nem csupán egy esemény, hanem egy JELENSÉG, amit több hasonló fog követni országszerte. És miért? Mert az embereknek pont abból lett elege, amit ezzel a megállapításával, konkrétan a letrógerozással Ön is tett. Elege lett a tudatos megosztás mellet a MINŐSÍTÉSEKből. Hogy mi áll annak a hátterében, ami Nagymaroson történt? Leírhatnám, de nem teszem. Nem teszem, mégpedig azért nem, mert nem az én asztalom, hanem a hitelesen tájékoztatni kívánó újságíróé.

     Tudja, Lovas úr, Nagymaros egy kimagaslóan magyar érzelmű sváb település, ahol ezen a választáson emberek emberekre szavaztak. És Nagymaros döntött! És lehet, hogy fáj szembe nézni a tényekkel, de a jobboldal is elment szavazni és döntött. De ezt a "történetet" innentől kezdve átengedem egy ízig-vérig újságírónak.

     Háttér információként. Köztünk él itt, Nagymaroson számos, nemcsak köztiszteletben álló, de pártok felett is állni tudó kiváló személyiség. Többek között:  Járai Zsigmond, Für Lajos, Heincz Antal, Kautz István, Fazekas Endre, Balaskó Jenő, Gánti Tibor, Végh Alpár Sándor. Önt nem érdekli, Ők hogy látják Nagymaros döntését, mint jelenséget?

       És a kérésem! Valóban tisztelettel kérem Önt, írja meg országnak-világnak, hogy így dönt a nép, ha ELÉG! Elzavarja, ha kell, akár a pokol fenekére is, a politikát!

  Tisztelettel várom válaszát!

 Konkoly Rita
  Nagymaros

 UI: Lehet, hogy Ön onnan, távolról úgy látja, hogy trógereket választottak. Közelről nézve, lehet, hogy leváltottak.? Érti?

 

Az oldal tetejére


Nagy árat kellett fizetnie a településnek

2009. 02. 16. 

Tisztelt Nagymarosiak!

 Kötelességemnek érzem, hogy írjak pár sort az időközi választások előtti időszakról, melyben én is részt vettem egy éven keresztül.
 Előző években is látogatója voltam minden egyes testületi ülésnek, mint nagymarosi állampolgár. Erre mindenkinek megvolt a lehetősége, én éltem vele!
Aki ismer, az tudja, hogy folyamatosan részt vettem a közéleti munkában és figyelemmel kísértem az elmúlt szomorú hat év "munkáját" is. Ez arról szólt, hogyan kell kettészakítani egy települést, és agyafúrt munkával kialakítani egy olyan "ember bázist", akiket lehet befolyásolni, és arra felhasználni, hogy Nagymaros minél lassabban fejlődjön.
 Ez sajnos bekövetkezett, remélem tanulságos volt mindenki számára!
Nagy árat kellett fizetnie ezért a településnek! Csak nehogy még többet kelljen!
Meggyőződésem, hogy a testületből ezek az emberek nem hiába álltak fel, tudatosan időzítve az időpontot.
 Képzeljük el, ha eddigi bázisuk döntő többsége ismét rájuk szavaz! Ők biztosak voltak abban, hogy nyernek! Mi lett volna?  Esetleg ők adják át a szállodát a termálvíz beruházással együtt. Előtte ezeket a folyamatokat tudatosan hátráltatták helyi "vezérük" hatására. Természetesen ez egyéni véleményem, meglátásom. De hiszem, hogy igaz!
 A mostani választás bebizonyította, hogy tanult Nagymaros az eddigiekből és végre odafigyelve, átgondolva jól választott. Őszintén gratulálok Heininger Ferinek, hogy ismét bekerült a képviselőtestületbe, a többi képviselőnek is nyugodt, eredményes munkát kívánok. A polgármester úrnak kívánom, hogy bebizonyítsa, hogy eredményesen tudja összefogni és kezelni ezt a csapatot, az önkormányzati kollégáit és dolgozóit is.
 Nagyon fontos! A lakosságtól türelmet kérek, van mit behozni az elveszített évek után, és ehhez idő kell.
 Végezetül remélem, hogy egyes volt képviselők elgondolkodnak azon, hogy a politizálásnak hol van a helye. Semmi esetre sem a képviselőtestületben, az iskolában, és az egyéb közintézményekben! Részükre a tanácsom a következő: mivel "Nagy Vezérük" kiolthatatlan szereplési vággyal küszködik, alakítson egy színjátszó szakkört, melynek helyszíne lehetne a napközi vagy a Bethlen söröző. Talán még maradt annyi hűséges katonája, akiket félrevezethet, befolyásolhat. Az első darab címe lehetne: "Hogyan tettük tönkre Nagymarost hat év alatt".
 Most már csak az a kérdés, elfelejti-e Nagymaros lakossága, hogy ez az ember és társai  mennyi kárt okoztak hat év alatt a településnek beteges hatalomvágytól fűtve.
  Remélem, nem felejtik el.

 Tisztelettel:
Bedő István

Az oldal tetejére


Elment a kertész

2007. 12. 06. 

 
Klikk ide!Bizonyára sokaknak ismerős a fényképen látható
Lányiné, Kiss Kinga, a "rózsák anyukája", aki hosszú évek óta ápolgatja, szeretgeti a növényeket.
Augusztusban örömmel számoltunk be arról, hogy Kinga megszerezte diplomáját, minden akadály elhárult, így Nagymarosnak lehet végre kertésze! Már csak a hivatal részéről kell rábólintani és szakavatott kezekbe kerülnek Nagymaros zöld területei. Kinga elmondta, az évek folyamán többször kapott megerősítést Edöcsény Andrástól is, miszerint érdemes belevágnia a tanulásba és diplomát szerezni, hisz szükség van rá, KELL Nagymarosnak kertész. Kinga önerőből végezte el tanulmányait, nem a hivatal iskolázta be! 800.000 forint diákhitelt vett fel. A folyamatos megerősítések nyomán ez jó döntésnek tűnt.
Két hónapos huza-vona után, októberben kiderült, hogy bár Nagymarosnak valóban szüksége van kertészre, de... még sincs erre lehetőség... mert... ezt már Kinga sem értette, miért?
Szóval Kinga csomagolt, és hazaköltözött Erdélybe, ahol a szülővárosának egyik kertésze lett. A keserűségével együtt vitte magával 800.000 forintos diákhitelét is.
Nem kell messzire menni, ha meg kívánunk arról győződni, mit jelent, ha egy településnek van gazdája. Például Kismarosnak van arra pénze és igénye, hogy FALUGAZDA vigyázza a zöld területeket és irányítsa szakszerűen a munkavégzést. Ennek eredménye önmagáért beszél. Nem úgy, mint minap: a Fő téren szemtanúja voltam, amint az egyik közmunkás a rózsák között gondosan körbegereblyézi a borosüveget, de nem veszi ki az ágyásból. Minek? Úgy sem ellenőrzi senki. Kismaros tízmillió forintos gépet tudott vásárolni, mely hol utcaseprőként, hol hótolóként, hol kistraktorként működtethető.
És csak 7 km a távolság egy falu és egy város között.

Az oldal tetejére


Szex és szappan

2007. 08. 13.

Az alábbi esemény 3 éve történt:

 Elmarasztalta a nagymarosi önkormányzatot az adatvédelmi biztos, mert egy vizsgálat szerint több hibát vétettek a település jegyzői állásának betöltésére tavaly ősszel kiírt pályázat lebonyolítása során. Mint arról lapunkban korábban beszámoltunk, a Pest megyei település pályázatára tizennyolcan jelentkeztek, majd az első kör után négyen maradtak: nekik, ha továbbra is versenyben akartak maradni, vállalniuk kellett, hogy személyiségvizsgálaton esnek át, írásukat pedig grafológus elemzi. A hatórás pszichológiai teszten a jelentkezők szexuális élete, tisztálkodási és étkezési szokásai iránt is érdeklődtek. A vizsgálatok után szakvélemény készült a pályázókról. A képviselő-testület november elején a grafológus és a személyiségvizsgálatot végző pszichológus állásfoglalása, az önéletrajzok, valamint a jelöltek korábbi munkáltatóinak véleménye alapján döntött. A pályázók a grafológiai szakvéleményt a vizsgálat árának feléért, 46 800 forintért kaphatták meg. Péterfalvi Attila adatvédelmi biztos - aki egy állampolgár beadványa nyomán kezdeményezett vizsgálatot - érdeklődésünkre közölte: önkormányzat azzal nem követett el hibát, hogy a pályáztatás során alkalmassági tesztek teljesítését kérte a jelöltekről. Az viszont hiba, hogy a vizsgálatokra nem tért ki a pályázati felhívás. Az adatvédelmi biztos szerint jogellenes volt az is, hogy az írásvizsgálatot végző cég nem ismertette a pályázókkal a róluk készült szakvéleményt, mielőtt azt átadta volna a képviselőknek. A pályázók mindkét teszt előtt csak azt engedélyezték, hogy megvizsgálják őket, a jellemzések felhasználásáról nem rendelkeztek. Az adatvédelmi biztos vizsgálatának eredménye ajánlásnak számít, vagyis a feltárt hibák ellenére mindez nem befolyásolja a pályázat eredményét. A vizsgálatról azonban tájékoztatják a Pest Megyei Közigazgatási Hivatalt, ahol arról döntenek majd, hogy kötelezik-e új pályázat kiírására az önkormányzatot. Edöcsény András, Nagymaros polgármestere nem kívánt nyilatkozni az üggyel kapcsolatban. Arra hivatkozott még nem kapta meg írásban az adatvédelmi biztos állásfoglalását.

BODA ANDRÁS
forrás: Adatvédelmi Biztos honlapja

Vajon mennyibe került ez a pályáztatás? Ön hol olvasta a polgármester nyilatkozatát?

kapcsolódó linkek:
Adatvédelmi Biztos honlapja - Állásfoglalások
Adatvédelmi Biztos honlapja - Sajtófigyelő

Az oldal tetejére


Szerkesztőségi levél

2007. 08. 13.

Tisztelt Olvasó! Tisztelt Nagymarosi Lakosok!

 A napokban levelet kaptunk egyik rendszeres olvasónktól, Edöcsény Andrástól. Mivel a szerkesztőséget megszólította, illik válaszolnunk - röviden, senki idejét nem rabolva.
1. Olvasónk a honlap részére író marosiakat arctalannak nevezte, úgymint: Balaskó Jenőt, Győrffy Ernőt, Molnár Évát, Valentin Máriát. Valóban, a fényképük nem található meg a honlapon cikkeiknél, a nevük mellett. Arcátlanság arctalannak nevezni Őket, a település jobbítását nemcsak kívánókat, hanem azt ki is mondókat.
2. A honlap kezdő oldalán a következő olvasható: © 2007 Flamich-Konkoly. Idekattintva megjelenik a levelező rendszer Szerkesztőség címzettel. A honlap nem rólunk, szerkesztőkről szól, hanem az érdekvédelemről és a közéletről. Arcátlanság arctalannak nevezni a szerkesztőséget, Edöcsény úr volt felületes.
3. Honlapunk minden szempontból megfelel a sajtótörvényben foglaltaknak.
4. Olvasónk arra kérte a honlap "szerzőit", vegyenek részt a képviselő testületi üléseken és saját szemükkel győződjenek meg az ott uralkodó stílusról. Ott voltunk, meggyőződtünk és utána írtunk Edöcsény András modortalanságáról is.
5. Végül azt kérte a szerkesztőktől és a szerzőktől, hogy a tényeknek utána járva korrektül tájékoztassák a lakosságot. Eddig is ezt tettük.

   Üdvözlettel: A szerkesztők

Az oldal tetejére


Edöcsény András olvasói levele

2007. 07. 29.

Tisztelt Olvasók!

Sokáig gondolkoztam, hogy nevüket nem vállaló arctalan emberek írására válaszoljak-e. Úgy döntöttem a közéletiség és a honlap bevezetőjében tett ígéretben bízva az Önök tájékoztatása érdekében, megteszem alábbi kiegészítéseket:

I. Zárszó után c.írás (Figyelem rovat)
A névtelenül feltett kérdéseket ismereteim szerint Petrovics László polgármester úr válaszolta meg a városi lapban. A polgármester urat kedves és nyílt embernek ismerem, biztosan szívesen áll az írás szerzője rendelkezésére, ha ő valóban tájékozódni szeretne. Azonban az írás stílusa és tartalma arra enged következtetni, a szerző célja egészen más.

Előzőek miatt csupán azokhoz a kérdéseikhez - azok eredeti számozása szerint - fűzök kiegészítést, melyeket most már név szerint is nekem címeztek.

1., Önálló kistérség
"2003-ban lett volna lehetőség, hogy Nagymaros kiugorjon."
A Dunakanyar stratégiát és mellékleteit a közzététele után 2003 év elején megismertem és a névtelen írással ellentétben sem én, sem az előző testület nem bírálta azt felül, nem is tehettük volna, hiszen a váci kistérség készíttette az anyagot.
A 2002-es választásokat követően az akkori testület többször tárgyalta a kistérségi helyzetünket. Akkor polgármesterként számos egyeztetést folytattam a környező települések vezetőivel és arra jutottunk, hogy az önálló kistérség alakításának nincs realitása, viszont ha lehet a szobi kistérséghez megyünk át. Az érintett települések meghozták a szükséges határozatukat, amit eljuttattunk a szobi kistérséghez. A szobiak megtárgyalták és Szob kivételével elutasították ezt a lehetőséget, ezért 2003-tól az előző ciklus végéig továbbra is a váci kistérség keretében kellett maradnunk.   

4., Szervezeti és Működési Szabályzat
A nevét nem vállaló szerző vélelmezésével ellentétben a képviselő-testület nem korlátozta a polgármester hatáskörét - amit jogszabályok állapítanak meg. A képviselő testület SzMSz-e, a 9/1995 (VI.15) eredeti rendelet számos módosításon esett át - ha jól emlékszem utoljára 2004 áprilisában - a hatályossága alatti 12 évben. Erre részben a jogszabályi változások, részben a szervezeti átalakulások, részben a gyakorlati tapasztalatok alapján volt szükség. Utóbbi okból készítettem egy formai és tartalmi pontosításokat tartalmazó javaslatot. Ezen javaslatok az alakuló ülésen való előterjesztésétől a jegyző asszony kérésére álltam el és az általa megszabott jóval későbbi határidőre nyújtottam be. Úgy tudom más képviselő is adott be javaslatokat. A képviselő testület mindezeket megvitatta és kisebb módosításokkal többnyire elfogadta.
Az általam benyújtott pontosításokat tartalmazó előterjesztés a testületi ülés jegyzőkönyvének része, azt bárki elolvashatja, aki még részletesebben érdeklődik a téma iránt. A névtelen szerző is megtehette volna. A javaslataim lényege:

  • a 12 évben bekövetkezett változások miatti kereszthivatkozások és szövegrészek  pontosítása, az időközben más rendeletben szabályozott kérdések törlése, a szervezeti változások átvezetése.
  • egyes városi tisztviselők kinevezésének egyértelműsítése - mivel az előző ciklus alatt ez vitákra adott okot-  (főépítész, jogtanácsos, könyvvizsgáló, belső ellenőr, lap főszerkesztője). Ezek képviselő-testületi hatáskörben vannak.
  • a képviselő testület elé kerülő előterjesztések formai és tartalmi követelményeinek pontosítása (pl: az ülés típusának, a szavazás módjának, az elfogadáshoz szükséges többségnek a megnevezése, a jegyző általi szignálás előírása, a témában korábban hozott határozatok és rendeletek bemutatása és szükség szerint ezek módosítására javaslattétel, a döntéshozatal segítése érdekében az alternatív lehetőségek előnyeinek és hátrányainak bemutatása, stb.)
  • az ülés vezetésének pontosítása (folyamatban levő pályázatokról és beruházásokról való beszámoló, képviselői kérdések és interpellációk benyújtásának módja és tárgyalásuk menete, a bizottsági álláspontok ismertetése, stb.) 

Úgy tudom polgármester urat felbiztatták, hogy forduljon a felügyeleti szervhez, mert egyesek törvénysértőnek vélik az - egyébként nagy többséggel és előzetesen a jegyző által törvényességi szempontból ellenőrzött - elfogadott módosításokat. Mivel a felügyeleti szerv ezt nem állapította meg, illetve polgármester úr nem terjesztett elő módosítást feltételezem, hogy a jelenlegi SzMSz-ünk is megfelel a törvényességi előírásoknak.  Polgármester úr pedig azt nyilatkozta: "Volt néhány elem, amin kellett és néhány, amin volt értelme változtatni".  

7., Fő tér alsó szakasza
"Az útburkolatot az előző testület tudatosan elgyengítette"- írja a névtelen.
Ez az állítás nem felel meg a valóságnak, nem igaz! Bármely akkori képviselő megerősítheti, hogy ilyen döntés nem született. Javaslom forduljanak a VKTB elnökéhez Grécs László képviselő úrhoz, aki az előző testületben is képviselő- és ezen Bizottság tagja volt és azóta is rendületlenül vizsgálja a Fő tér - kérdést. Mai napig ezen vádaskodásokat az ő vizsgálódásai sem tudták megerősíteni.

Viszont érdekes tényfeltáró újságírói feladat lenne kideríteni, hogy kinek áll érdekében az elkészült tér szándékos rongálása. Kinek áll érdekében a növények ellopása? Kinek áll érdekében, hogy hol egy terepjáró, hol egy húsz méteres, negyven tonnás szerelvény a díszburkolaton rodeózzon és kiforgassa a kiskockaköveket és az elcsatolt területek nagyobb településeit megörökítő faragott köveket? Aztán miután ezt helyreállították még aznap ismét megjelenik és tönkreteszi amit kijavítottak.

12., Üdülőövezeti ingatlan belterületi lakóházzá nyilvánítása
"Tudomásunk szerint Edöcsény András úrnak polgármestersége alatt sikerült ez a sokak számára kivitelezhetetlen bravúr." írják a névtelen szerzők.
El kell szomorítanom őket, ez a rosszindulatú vádaskodás sem jött be! Az állítás téves és valótlan.

Nézzük a tényeket, amiket Önök is ellenőrizhetnek: 1994-ben vásároltam meg a telket, ami a földhivatali nyilvántartás szerint már akkor is belterületi volt. Az övezeti besorolás elnevezése akkor még más volt, hiszen a Zoltai Mihály akkori polgármester által elfogadtatott Rendezési Terv és Helyi Építési Szabályzat csak 2002 őszén lépett hatályba. A telekvásárlás előtt a polgármesteri hivatal illetékes munkatársát megkérdeztem, hogy  lehet-e a telekre családi házat építeni. Igenlő választ kaptam. Különben meg sem vettem volna a telket.
1996-ban adtam be az építési engedély kérelmet, és kedvező akciók miatt közben megvásároltam az építőanyagok jelentős részét. Ezután hívtak be a hivatalba, ahol közölték velem, hogy csak nyaralóra adhatnak engedélyt. Miután elmondtam mi a helyzet azt tanácsolták, hogy a terveken és a műszaki leírásban a családi ház szót cseréljem nyaralóra. Ezt megtettem és meg is kaptam az engedélyt amit egy szomszédom fellebbezésére kisebb mértékben módosítani kellett: a telekhatártól messzebb kellett az épületet elhelyezni. Viszont a hivatal embere azt elfelejtette közölni, hogy ezen szócsere azt eredményezi, hogy elesem az összes szocpol kedvezménytől és kedvezményes kölcsönöktől is - ami több millió forint kiesését, komoly veszteséget jelentett családom számára. Így tehát a tervezettnél jóval hosszabb ideig és csak saját erőből tudtam a házamat felépíteni, ami 2002-őszére készült el, meg is kaptam rá a használatbavételi engedélyt.
Időközben egy tapasztalt, felső szintű építéshatóságon dolgozó ismerősöm elmondta, hogy rosszul tettem, hogy annak idején hallgattam a hivatali tanácsra, mert már eredetileg is megkaphattam volna családi házra az építési engedélyt és elmondta, hogy mi a teendő. Mivel időközben polgármesterré választottak és számos megalapozatlan nemtelen támadás ért már akkor is, úgy gondoltam, hogy ezt az eljárást azután indítom csak meg, hogy már nem leszek polgármester. Ezért 2006 év végén adtam csak be a jogszabályi előírásoknak megfelelő kérelmet, amikor már más volt a polgármester és olyan tisztviselő dolgozott a hivatalban, akivel én egyetlen munkanapot sem dolgoztam együtt. Idén tavasszal, Petrovics László polgármestersége idején kaptam meg a jogerős határozatot.
Elvárom tehát a nevét vállalni nem merő szerző bocsánatkérését.

Mellesleg nem értem, miért fáj az egy egészséges lelkületű embernek, ha én - vagy bárki más  családi házban lakik.

A kért módszertani útmutatás - saját keserves tapasztalatom alapján - a következő:
1., mielőtt telket, vagy házat vesznek és építkeznek ismerjék meg a vonatkozó jogszabályokat! A "családi ház" műszaki előírásait jogszabályok tartalmazzák ezt az építésztervezőknek ismerniük kell. A helyi szabályozást pedig a polgármesteri hivatalban ismerhetik meg. Az építésztervezőtől követelejék meg, hogy ismerje meg ezt is - ezzel elejét vehetik a későbbi megalapozott fellebbezéseknek és fölösleges pénzkifizetéseknek és időt is nyerhetnek. A tervezővel úgy szerződjenek, hogy az ő feladata a jogerős építési engedély megszerzésével zárul le.
2., Se a tervezőnek, se a köztisztviselőknek ne higgyenek, hanem mindent ellenőrizzenek le saját maguk, ez nem túl bonyolult dolog. Ha Önök szerint is megfelel a telek és az engedélyezési terv az előírásoknak csak adják be az engedély-kérelmet. A tervezőt csak akkor fizessék ki, ha már jogerőssé vált az építési engedély.
3., a kivitelezés során ne térjenek el az engedélyezett tervtől, ha ez szükséges időben nyújtsanak be módosításra vonatkozó kérelmet.

15., "nyaralóövezet" ürügyén az adófizetési morálom
Nekem nincs adótartozásom, pontosan megfizetem a rám kivetett adót. Remélem a névtelen szerző is hasonlóképp cselekszik!
2003-óta egyesek névtelen levelekben folyamatosan vádolnak adócsalással, ezért ezúton hatalmazom fel a jegyzőt és az adócsoport munkatársát, hogy bárkinek, aki kérdezi nyugodtan mondják meg, mennyi az adótartozásom. Bátran kérdezzék meg Önök is! (az adócsoport telefonszáma: 595-108, remélem jól tudom)

 "Edöcsény András és Szilágyi Erzsébet bicskanyitogató stílusa, ..Edöcsény András modortalan, kioktató, beteges stílusa." stb.
Bíztatom Önöket bátran jöjjenek el a képviselő-testületi és bizottsági ülésekre és győződjenek meg arról, hogyan zajlanak ezek az ülések. Én a magam részéről amikor a vita hevében nem helyesen fogalmaztam és miután észleltem, hogy ez bántó lehet bocsánatot kértem. Az előző ciklusban többször is, a mostaniban emlékeim szerint kétszer fordult ilyen elő és azonnal elnézést és bocsánatot kértem képviselőtársamtól illetve az érintett köztisztviselőtől. Ha szükségét látom, valóban pontosan, olykor keményen és tényszerűen fogalmazok. Ezzel leginkább a jegyzőnek és gazdasági vezetőnek okozok nehéz pillanatokat. De ezt eddig sem ők, sem a képviselők nem kifogásolták.
Tudniuk kell azt is, ami a jegyzőkönyvekből is kiderül: az általam vezetett Bizottság ülésein szinte kivétel nélkül egyhangú döntések születnek.  A Grécs képvislő úr által javasolt   összes bizottsági tagot a jelenlegi polgármester előterjesztésére egyhangúan szavaztuk meg, mert aki a polgármester és a testület munkáját segíteni kívánja azt örömmel fogadjuk.

A 2002-es kampányban tett ígéretemet, amit a Névtelen fénymásolva idéz: "Igérem, hogy fenn fogjuk tartani a békét, a kulturált udvarias stílust Nagymaros közéletében" a magam részéről igyekeztem betartani és betartatni. Ezért javaslatomra már az előző ciklus alakuló ülésén döntöttünk az akkori városi lap szüneteltetéséről és helyette ideiglenesen hírlevél kiadásáról. Ezzel megszüntettük az önkormányzat lapjában a gyalázkodó írások megjelenését - persze az akkori főszerkesztő ezt azóta is nehezményezi, sőt a legutóbbi kampányban minősíthetetlen írással gyalázott, ami nem engem, hanem őt jellemez.
A polgármesterségem alatt kb. négyhavonta tartott lakossági fórumok hangulata és hangneme egy-két hozzászólótól eltekintve nyugodt, békés és kulturált volt. Köszönet érte a jelenlévőknek! A feltett kérdéseket vagy ott helyben, vagy a városi lapban megválaszoltuk és erről a következő fórumon is beszámoltam. 
A gyalázkodó, alpári és minősíthetetlen névtelen levelekhez és kiadványokhoz  - azonkívül, hogy többnyire én voltam és vagyok a céltáblájuk - semmi közöm. Sajnálom hogy utóbbi időben több képviselőt is és utódomat, Petrovics László polgármester urat hasonló nemtelen és gyalázatos módon támadják, főképp olyanok, akik a kampány során még életüket és vérüket ígérték neki.
A 2002-es kampányban tett idézett ígéretemet polgármesterként megtartottam és erre törekszem a jövőben is.

II. A Magyar Éva által jegyzett írásokhoz (helyesen Molnár Éva, helyesbítés a szerk.)
csak két dolgot: egyrészt az írói szabadság mögé bújva sok mindent megenged magának, másrészt "a stílus maga az ember". Kérem, kedves Éva, a csókjait tartsa meg a rokonainak, barátainak és kíméljen meg engem! A magam részéről beérném azzal és már annak is igen örülnék, ha "csak" tényszerűen, korrektül és tisztességesen írna.

III. A honlap szerkesztőitől
és szerzőitől kérem, hogy az eddigi gyakorlatukon tovább javítva, ne adjanak teret a nemtelen vádaskodásnak és gyalázkodásnak, hanem a tényeknek utánajárva korrektül és tisztességesen, a honlap bevezetőjében tett ígéretüknek megfelelően "tényszerűen, érzelem-mentesen és pártatlanul" tájékoztassák a honlap olvasóit.

2007.07.20.

Tisztelettel:

Edöcsény András

Az oldal tetejére


Virágom, virágom...

2007. 07. 11.

 Elloptak 30 buxust (piciny, de drága) díszbokrot a Fő térről. Úgy tavaly decemberben, egyik hétfő reggelre virradóra, valaki így kívánva boldog Karácsonyt Nagymarosnak. Az ilyesfajta ajándék valóban igazi meglepetés. Kellemetlen meglepetés. Valakinek a kertjében most ott virít 30 darab gyönyörű törpebuxus. Minden este meglocsolgatja, minden reggel, kilépve házából gyönyörködik bennük: "Én szép lopott buxusaim." Hát igen! A jól végzett munka gyümölcse! Mikor a Fő téren elsétál talán el sem fordítja fejét tettének helyszínén, ama bizonyos hűlt helyről.

Klikk ide!


Tisztelt Tolvaj úr/ hölgy! Munkájához szeretnénk gratulálni, mert bebizonyította, hogy igazi közösség formáló erő egy ilyen tolvajlás. Elmesélem, mi történt az Ön, éj leple alatt végzett izgalmakkal teli lopása után.
Azon a bizonyos hétfő reggelen nem lehetett nem észre venni, hogy lába nőtt a bokroknak. Bár kissé elgondolkodtató volt, hogy mind a 30-nak és éppen pont egyszerre. Sebaj, lehet, hogy ez valamifajta génmódosított család volt, és egyszerre növesztettek végtagot, majd katonás sorrendben egyszerre kilépve a virágágyásból útnak indultak, hogy Nagymaros hírét vigyék a világba.  A mai megmagyarázom és kimagyarázom, sorozatokkal-reklámokkal-kommunikációszerű zagyvaságokkal agymosott világban ez teljesen hihetően hangzik. Igen ám! Csak volt egy bökkenő a feltételezésben. Egy tény, amit nem lehetett figyelmen kívül hagyni, ti. nem hagytak maguk után lábnyomot a piciny bokrok. Mivel buszjárat nincs a településen, és mint megtudtuk a júniusi Nagymaros c. lapból majd lesz akkor, ha Nagymaros lakói önköltségen üzemeltetik, ezért kizárt dolog, hogy buszra szálltak voltak.  Nincs mese, a bokroknak segített valaki távozni. Ezzel a biztos tudattal értesítették a Polgárőrséget: Uraim! Elloptak a Fő térről 30 darab bokrot. Valószínűleg a polgárőrök vállalt feladatukat teljesítve értesítették a rendőrséget. Bár a remény nem halt meg, hogy világjáró bokraink hazatérnek, de nem történt semmi. Aztán a télre tavasz jött, a Nagymarosra virágot nem hozó tavaszra nyár. A türelem pedig fogyott. A bokrok hiányát veszteségként el kellett könyvelni. Polgármester urunk is megerősítette, hogy településjáró napjai során nem találkozott 30 darab sétáló buxussal, egyébként is, nem ez a legfontosabb a városban és különben is mit várunk Tőle, most mit csináljon, rajzoljon bokrokat? Se pénz, se buxus!
És most, elérkeztünk történetünk azon részéhez, amiért köszönetet szeretnénk mondani  Tisztelt Tolvaj úrnak/hölgynek! Hitet, reményt és lehetőséget adott számos marosinak, hogy ismét bebizonyíthassa az összefogás erejét: három hónap alatt 5-10 forintos adományokból összegyűlt 13.000 Ft. Az összeget 6.500 Ft-tal kipótolta Manyika és megvásárolt 30 darab buxust. Jórász Öcsi kiszállította, Lányiné Kis Kinga pedig szerda reggel 8 órakor nekilátott a munkának, a hűlt helyre ültette őket. Örömmel, lelkesedéssel és friss kertészmérnöki diplomával a zsebében. Bár szerződése még nincs a hivatallal, de ígéretet kapott rá, hogy hamarosan lesz. Lesz KERTÉSZE városunknak.(?)
Mennyit ér 5-10 magyar forint? Segítő szándék nélkül semmit, azonban segítő szándékkal többet, mint 30 aprócska bokor.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!


Ezúton felhívással fordulunk Nagymaros lakóihoz, valamint Tolvaj úrhoz/ hölgyhöz!

 

Tisztelt Nagymarosi Lakosok!

  Várjuk ötleteiket, mit lopassunk el Tolvajékkal. Nagy dologban tessék gondolkodni! Valami olyan nagyban, amit csak Önkormányzati szinten lehet pótolni. Gondolatindítóként: lopassuk el a járhatatlan Rákóczi utca burkolatát? Vagy a bokatörő járdákat, esetleg a szemetet? Netán a remekül sikerült Fő teret?  Lehet személyekben is gondolkodni. Talán lopassuk el azokat a képviselőket, akik modortalanok és arrogánsak?  Szabad a vásár, várjuk az ötleteket!
Utána pedig az Önkormányzat mecenatúráját - a településért, Nagymarosért.

 

Tisztelt Tolvaj úr/hölgy!

 Természetesen igyekszünk tapintatosak maradni, segítünk Önöknek a teljes inkognitó megőrzésében. Cserébe annyit kérünk, ha honlapunkon olvassák, milyen javaslat született az ellopatásra, tegyék azt meg. Mi pedig majd szemérmesen nem nézünk oda.

 

                                                                                                          Konkoly Rita

Az oldal tetejére


És akkor most mi volt, mi van, mi lesz a Magyar utcával, a Fő térrel, Nagymarossal, velünk?

 

2007. 06. 12.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság már több mint fél éve felszólította a nagymarosi Polgármesteri Hivatalt a Magyar u. alsó szakaszán véghezvitt, szakhatósági engedély nélkül kialakított forgalmi rend rendezésére. A mai napig az Önkormányzat nem tett semmiféle intézkedést a helyzet tisztázására ,az állammal való tulajdonjogi rendezésre, a forgalmi rend szabályozására és tervváltozatainak benyújtására az NKH felé.

MI VOLT?

 VOLT EGY POLGÁRMESTER, Edöcsény András és annak személyes képviselőtestülete. Volt egy Fő tér rekonstrukció. Milyen lett a Fő tér, meddig tartott (tart) a rekonstrukció (renoválás)? Történt egy tényfeltáró kísérlet a Fő tér rekonstrukció körülményeinek feltárására. (A Nagymarosért alapítvány rendőrségi feljelentést tett ismeretlen tettes ellen.) Volt egy polgármester választás, képviselőtestület választás 2006 októberében. Volt a Magyar utca és a komp körüli ellehetetlenülés okainak és következményeinek végiggondolása (lakossági levelek és az Atlantisz Kft. Levelei a Polgármester úr felé). Számos jó szándékú, Nagymarost féltő vizsgálódás, az érintettek összefoglaló kérdésfelvetései a jelenlegi városvezetés felé - a mai napig eredménytelenül. A probléma gyökeréhez nyúltak vissza a kérdésfelvetések. Felhívva a figyelmet, aládolgozva az ok-okozati összefüggések súlypontiságára a jelenlegi polgármester úr számára, nyíltan koncentrálva a Polgármester úr által meghirdetett és elvárt politikamentességre.
Válasza: nem a magyar utcai probléma a megoldandó fő kérdés Nagymaroson. És igaza van! Néhány megoldásra váró, évtizedek óta megoldásra váró helyzetek: a nagymarosi járhatatlan járdák, a Rákóczi út áldatlan állapotlansága, a fehérhegyi úttalanság, a félelmeket keltő közvilágítatlanság, a sétálhatatlan sétány, a közterületek áldatlan állapota. (Valószínűleg problémalavinák görögnek polgármester úr utcagyűléses füzetében.)
Pedig a VAN helyzet ...bebizonyította, hogy igenis a Fő tér és környezete a FŐ góc, amely probléma megoldásának elodázása okozta a gennyesedést. Magával hozta az előző városvezetés, a jelenlegi vezetés és a lakosság közötti párbeszéd hiányából fakadó elmérgesedést - jellemzően a meg nem történt, össze nem hívott lakossági tervegyeztetések.

MI VAN?

Négy szakhatóság képviselőjének a jelenléte vált szükségessé a fenti problémák (agyonsumákolt Fő tér, komp, Magyar utca helyzetének) elemzésére, remélhetőleg megoldására.
Emlékeztetőül:

  • A forgalmi rend hatósági engedély nélküli önkényes megváltoztatása
  • A közlekedés biztonságának érthetetlen, törvénybe ütköző feláldozása
  • A Fő tér útburkolatának (alsó szakaszának) tudatos, az UNIÓS szabályok által meg nem engedett elgyengítése (Ki fizeti vissza a pályázati pénzt, ha arra kerül a sor? Ki fogja kire kenni a balhét?)
  • Az un. belváros területén lakó választópolgárok életminőségének semmibe vétele
  • A lakosok leveleinek válasz nélkül hagyása, majd lakossági nyomásra szerencsétlenül sikerült magyarázkodás
  • A nagymarosiak általános elégedetlensége
  • A jobbító szándékú észrevételek személyeskedésnek tekintése

Mit állapított meg május vége felé a Duna parton un. bejárást (szemlét) tartott  országos szintű vizsgálóbizottság?

  • A birtokviszonyok látszólagos tisztázatlanságával (kié a komphoz vezető út?) visszaélt Nagymaros Város vezetése 2006 és 2007 folyamán is.
  • Hatósági engedélyek nélkül kerültek ki forgalmi táblák, szintén a városvezetés önhatalmú döntéseinek jegyében
  • Hatósági engedély nélküli, ismét önhatalmú úttest bővítés a Magyar utca alsó szakaszán
  • Pályázati pénzek, önrész körüli tisztázatlanságok. Az állam jóváhagyása nélküli jogtalan intézkedések sorozata, ráadásul a lakossággal még formálisan sem történt egyezetések nélkül.
  • Súlyos, milliós bírságolások várhatók a fenti önhatalmú döntések következményeként?

MI LESZ?

Várhatóan sumákolás, egymásra kenegetés, bűnbakkeresés. És számos kérdés, melyre ismét nem lesz válasz:

  • Ki fogja fizetni a milliós bírságokat?
  • Belerokkan a település az előző városvezetés törvénytipró hatalmaskodásába és a jelenlegi városvezetés ólomsúlyú tehetetlenkedésébe?
  • Mi a garancia ezek után a jogkövető városvezetésre?
  • KIK a FELELŐSŐK?
  • Érdekli egyáltalán a Városszolgákat Nagymaros jövője? Mert a jelene szemmel láthatóan nem!
  • Lesz-e béke, lesz-e kiút ebből az úttalanságból?
  • Lesz-e (köz)biztonság?
  • Lesz-e Virágos Nagymarosért?
  • Lesz-e párbeszéd a Szolgálók (városvezetés) és Szolgálottak (nagymarosiak) között?
  • Lesz-e bűnbakkeresés az ismert mechanizmussal?

Tanulságul szolgáljon a mindenkori városszolgák részére, hogy ők Nagymarosért, a nagymarosi lakókért, idősekért, gyerekekért, családokért kell hogy végezzék munkájukat nem pedig öncélú, pillanatnyi dicsőségnek vélt délibábért!

A felelőtlen percemberek ideje lejárt.

 

                                                                                                          Csók. Molnár Éva

Az oldal tetejére


Újabb kérdőjelek a Magyar utcában

2007. 05. 16.

Alig múlt el néhány nap azóta, hogy 2007. április 19.-én a Képviselőtestület és a Magyar u. lakói (utóbbiak meghívottként) bizottsági ülésen vitatták meg az utca helyzetét, különös tekintettel az Önkormányzat által igen valószínűen önkényesen véghez vitt forgalmi rend változásra.

Két napja felvonult a Bet'94 Kft. amelyik látványos útburkolat vésésbe kezdett a Magyar utca Váci út alatti szakaszán. Teljesen nyilvánvaló, hogy az Önkormányzat - amelyiknek esze ágában sincs mérlegelni az ügyben kezdettől fogva nyilvánvaló lakossági ellenállást, és nem képes választ adni a megfogalmazott kétségekre, amelyik határidőn túl túl válasz nélkül hagyja az utca lakói által benyújtott leveleket - nos, ez az Önkormányzat most "izomból" kíván érvényt szerezni elgondolásainak. Ezen víziók között elsőbbséget élvez az a látomás, amely a kompforgalmat a település valamelyik végpontjára óhajtja száműzni. Ezt a rémálmot valószínűsíti, hogy az Önkormányzat egyik döntéshozója volt szíves ilyen információkat kiszivárogtatni.
A Magyar utca lakói az eltelt közel egy esztendőben példát adtak türelemből és kompromisszumkézségből. Ezen túl javaslatot tettek a felmerült közlekedési problémák költségmentes megoldására. Ugye tudjuk, hogy nem Ők okozták a gondokat?
Elfogyott a türelem. Sok a megválaszolatlan kérdés, amelyik túlmutat a Magyar utca sérelmein. Néhány ezek közül:
- Mi újság a Fő tér díszburkolata ügyében felmerült sorozatos, jogos kifogásoknak? (Tudjuk, hogy ez összefügg a Magyar utcával.)
- Hol tart a megkezdett vizsgálat?
- Mivel magyarázhatók a Képviselő testületben történő személyi változások?
- Mi az oka annak, hogy a település állapota, a közterületek tisztasága sok kívánnivalót hagy maga után?
- Miért van az, hogy pl. Visegrád nagyságrenddel különbül néz ki, sokkal vonzóbb idegenforgalmi szempontból?
- Hogy lehet az, hogy általában a környező települések évek óta szemlátomást eredményesebbek?

Elgondolkodtató kérdések ezek, miközben egyre fogy a megválaszoláshoz rendelkezésre álló idő. A világ elmegy mellettünk, és valamennyien kárvallottjai leszünk ennek!

                                                                                                        Győrffy Ernő

A válasz helye:

 

Az oldal tetejére


Kautz István lemondó levele

 

Meglepetést okozott a nagymarosiak körében, hogy Kautz István lemondott alpolgármesteri posztjáról. De nem csak arról, hanem a képviselőségről is. Döntésének hátteréről igyekeztünk többet megtudni tőle.

- Április 20-án, alig néhány hónappal azután, hogy letettem képviselői eskümet, lemondtam alpolgármesteri tisztségemről és visszaadtam képviselői mandátumomat is. Döntésemet a polgármester úrnak és képviselőtársaimnak megindokoltam egy levélben, melynek közzétételéhez az újságban most hozzájárulok. Tehetem ezt azért, mert lemondásomat nem személyes, magántermészetű okok indokolták, és tennem kell azért, mert levelemnek utóélete lett. Az természetes, hogy egy írásnak annyi olvasata van, ahányan azt olvassák. Az, hogy indokaimat saját olvasat szerinti értelmezésben felhasználják éppen olyan célokra, amelyek ellen azok megfogalmazódtak, az nem hagyható szó nélkül.

- Bizonyára még most is sokan megkérdezik öntől: tulajdonképpen miért mondott le?

- Lemondásom indokait összefoglaltam a levelemben. Nem mentem részletekbe, most sem szeretnék. Én az üzleti életben ahhoz szoktam hozzá, hogy a problémákat meg kell oldani, gyors döntéseket hozni, előre menni. Tudom, ez egy más terület, sok tekintetben eltérő szabályokkal, de számomra itt is a hatékonyság a legfőbb szempont. Aki az általam kritizált testületi ülésekre, indokaim részleteire kíváncsi, javaslom, menjen el ezekre az ülésekre, hiszen azok nyilvánosak, ismerje meg az egyes képviselők munkáját, hozzáállását.

- Ön szerint hogyan lehetne a tanulságokat hasznosítva javítani a testület és a polgármesteri hivatal munkáján?

- Arra a kérdésre nehéz válaszolni, hogy milyen konkrét lépésekre lenne szükség ahhoz, hogy a képviselők, a testület hatékonyabban dolgozzon. Erre csak annyit tudok mondani, hogy ez is nagyrészt a hozzáálláson múlik: a város, a város lakóinak érdekeit akarjuk-e szolgálni, vagy más szempont motivál. Ha mindenkit a város érdeke vezérel, tudnánk, hogy egy célt szolgálunk, bizalommal lennénk egymás iránt, és emellett bíznánk kinek-kinek a hozzáértésében saját szakterületén, mindez másfajta légkört teremtene és elősegítené a hatékony működést. Tudom, ez így nagyon általánosan hangzik, de még egyszer mondom, személyeskedni nem szeretnék. Mindenkinek ajánlom, szerezzen maga tapasztalatot választott képviselőinek munkájáról - mondta befejezésül Kautz István.

 

Lemondó levél

"Tisztelt Képviselő Testület!
Tisztelt Polgármester Úr!

Bejelentem, hogy a mai nappal lemondok képviselői mandátumomról és alpolgármesteri tisztségemről.

Nagymarosi születésű vagyok, külföldi kiküldetéseim idejét leszámítva Nagymaroson élek, bár munkámat Budapesten végzem. Mindig érdekelt a város élete, fejlődése, ezért is örültem a választás eredményének, és őszintén reméltem, hogy képviselőként hasznos munkát tudok végezni. Nagymaros földrajzi adottságaiban, helytörténeti és kulturális tradícióiban, lakóinak hagyomány- és városszeretetében rengeteg lehetőség rejlik. Ezekre építve, és kihasználva az EU csatlakozást követően megnyílt csatornákat források megszerzésére egy céltudatos városvezetés nagy eredményeket érhet el.

Sajnálattal tapasztaltam, hogy a testületben nem tudok hatékony munkát végezni. Továbbmegyek: véleményem szerint a testület és ezzel szoros összefüggésben a hivatal sem tud a város polgárainak megelégedésére hatékonyan működni. Gyors döntéseket vártam a napi operatív ügyekben, koncepció kidolgozását közép- és hosszú távú fejlesztésekre. Abban bíztam, hogy együtt gondolkodunk, megválasztott képviselők, a város érdekében, elhatározásokra jutunk és megszervezzük a döntéseink végrehajtását. Koncentrálni tudjuk a belső forrásokat, időben pályázunk külső forrásokra. Viták után, de végül egyetértünk abban, mi a város érdeke, és annak érdekében összefogva dolgozunk.
Képviselőtársaim! Ami a testületi üléseken folyik, az véleményem szerint, nem ezt az érdeket szolgálja. Döntésemet ez a felismerés indokolja."

 

Az oldal tetejére


Szerencsére vannak még mecénások...

2007. 05. 14.     

Szerencsére vannak még mecénások...
Mert hát ki is az a "mecénás"?
A tudományok és a művészetek bőkezű pártfogója.

  Nem meglepő, ha civil szerveztek szűkös anyagi körülményeikre hivatkozva panaszkodnak, nagy erőfeszítéseket téve működésük biztosítására. Ez a helyzet a Nagymarosi Képzőművészeti Egyesület esetében is. A jövedelemadók felajánlott 1%-ból, a szolíd tagdíjakból az önkormányzat diszkrét támogatásából csak bravúros anyagi szervezéssel tudjuk megvalósítani kiállításainkat, továbbképzéseinket, országos és határon túli kapcsolataink kiépítését. A Nagymarosért Alapítvány értékelve teljesítményünket, látva rászorultságunkat, önként felajánlott 15.000.- forintot, támogatva ezzel a május 11-én Székelyudvarhelyen rendezendő kiállításunkat - hiszen munkáinkkal oda is Nagymaros jó hírét visszük. Köszönjük a példaértékű támogatást és bízunk benne, hogy akadnak még mecénások, akik önzetlen segítségnyújtással hozzájárulnak a NaKE működőképességéhez.

      M. Garami Mária
a NaKE ügyvezető elnöke

Az oldal tetejére


(F)el nem ismert értékeink

 

       A jelenség, amiről írok, messzire vezet, azonban rövid leszek. Hosszú ideje évődik a város vezetése azon, hogy a nagymarosi értékeket hogyan lehetne kiaknázni. Kiaknázni csak azt lehet, amit ismerünk. Ezúton szeretném felhívni a városvezetés figyelmét egy nagymarosi értékre.
Nem, nem termálvizet találtam, nem is egykor ősember lakta barlangra bukkantam, nem is gyémántbányára a hegyekben, hanem NaKE-t találtam. Nem feltételezem, hogy van olyan városszolga, aki ne tudná, miről beszélek, azonban biztos ami biztos alapon egy kis segítséget nyújtva itt utána nézhet: www.feherhollok.hu/nake.htm. Ha épp nincs ideje, röviden összefoglalom: NaKE, azaz Nagymarosi Képzőművészeti Egyesület. 46 aktív tagot számlál, évente 5-7 kiállítása van az országban és az országon kívül is, amatőr és profi alkotók dolgoznak együtt, 2005-ben országos elismerésben részesült. Garami Mária vezetése alatt küzd a folyamatosan bővülő egyesület az életben maradásért.
Lássuk, mennyire tartja értéknek a szellemi értéket Nagymaros város vezetése! Önkormányzati támogatások: 2003-ban 40.000 Ft;  2004-ben 20.000 Ft;  2005-ben 20.000 Ft; 2006-ban 0 Ft. 2007-ben a Nagymarosért Alapítvány ("Zöld Újság") 15.000 Ft-tal támogatta a NaKE Székelyudvarhely-i kiállítását. A 46 főt számláló egyesület egyéb lehetőség híján az iskola rajztermében tud alkotni, ahol a 46 tagú egylet 15 felnőtt alkotója számára van hely. Emellett reggeltől estig iskolai oktatás is folyik, ott, ahol 3 neoncső pislákol. Évek óta kéri, könyörgi az egyesület, hogy 3 db lámpatestet helyezzen fel a hivatal (30.000 Ft). Ha nem is a NaKE tagokra való tekintettel, az ott tanuló gyerekek látásromlására való tekintettel. Az, hogy az igazgató úr (esetleg) nem kérvényezte, NEM VÁLASZ!
És még egy fontos dolog a NaKE-ről. Április 14-én délután 4 órakor volt a 25 ÉVES NaKE Tavaszi tárlatának megnyitója. Mind Petrovics polgármester urat, mind az alpolgármestereket és a képviselők nagy részét meghívta az egyesület.
Nem szeretnék illemórát tartani, de nem tudok mást tenni: Kedves Városvezetés! Születésnapra illik legalább annyit mondani, hogy Isten Éltessen NaKE. És az sem baj, ha nincs virágra pénz.


További sikeres tevékenykedést kívánok, Nagymarosért! 

                                                                                                        Konkoly Rita

Az oldal tetejére


Miért jó a vadszőlőnek?

 

Nem hittem a szememnek, mikor ősszel felfedeztem a Fő téren, a vasút támfalára festett Nagymaros térkép elé ültetett vadszőlő palántákat. Töredelmesen bevallom, lassan fél éve gondolkodom azon, mi célt szolgálnak ott, ahová gondos kezek ültették őket. Kizárt dolognak tartom, hogy azért kerültek az állomás melletti Nagymaros térkép elé, hogy azt befutva és leveleikkel eltakarva  Nagymaros feliratot feladatot adjanak az ide érkező turistáknak helyismeretből - tudják-e, hogy hol vannak? Hisz számtalanszor megkérdezik az először erre kirándulók és a Nagymaros-Visegrád állomáson leszállók, hogy merre van a Salamon torony utca, és sokszor keresik itt Bőst is.  Szóval nem tudom, és még mindig nem tudom, miért jó a vadszőlőnek, ha befutja és eltakarja Nagymaros? Talán aki odaültettette, ő bizonyára tudja! Tessék szíves lenni nekem elárulni, Tisztelt Odaültettető Szakember, miért jó a vadszőlőnek?

                                                                                                                K.R.

Az oldal tetejére


Képviselőtestületi ülésen voltam

 

         Érdekes volt. Amiért elmentem, tükröződik-e az a lendületes törekvés - az egész országot sújtó belpolitikai nehézkedési erő ellenére - ami egy különleges adottságú települést el tud mozdítani a holtpontról. Nos, még billegést sem tapasztaltam.
Az igen kevés számú (5 fő) érdeklődőnek igen csak erősen kellett összpontosítania, ha valamit hallani akart. A mellettem ülő társam, nemes egyszerűséggel elbóbiskolt az első sorban ülve. Lökdösésemre annyit mondott " Mit csináljak, dunyha alatt beszélnek." Ami engem érdekelt a fenti atmoszférán túl az a lényegi döntés, valamint annak körülményei, hogy  Nagymaros a Kistérségi Társulást illetően melyik irányba pozícionálja magát. Konkrétan: Vác hatósugarában marad, avagy Vácot elhagyva a Dunakanyar fővárosa lesz-e, összefogva Verőce, Kismaros, Kóspallag, Szokolya, Visegrád önkormányzataival és ily módon Nagymaros közintézményei (Okmányiroda, Iskola, Gyermekjóléti Szolgálat, Nevelési Tanácsadó, Óvodák, ÖNO) fenntarthatósága, finanszírozása hosszútávon milyen minőségben biztosított. Erről, a Nagymaros jövőjét és fejlődését évtizedekre meghatározó döntésről, mint napirendi pont, annyit tudtam meg, (egy mondattal elintézve!) hogy a testület úgy döntött Váchoz fog továbbra is tartozni településünk, a napirendi pont kipipálva!
Közben, mint történés látszatát keltő tevékenység, figyelmemet kénytelen voltam arra a kísérő zizegésre fordítani, ami Edöcsény András képviselő úr felől érkezett, mint zsongító zenei aláfestés képi izgalommal felcicomázva. Edöcsény képviselő úr ugyanis egy megnyerő színű és tekintélyes méretű borítékot ajnározott becses kezeivel oly módon, hogy e kitüntetett boríték tartalmát hol kivette, gondosan összerendezte, majd aprólékosan visszahelyezte a megnyerő színű és tekintélyes méretű borítékba. Nem számoltam hányszor, de közel tízszer. Székét sem hagyta széktársai sorában, egy-egy teste apró lökésével lassan elérte, hogy oldalhelyzetből szembe kerüljön Petrovics polgármester úrral.
De térjünk vissza miért is jöttem!
Azt, hogy a városszolgák - Nagymaros érdekeit képviselve - miért döntöttek úgy, hogy Nagymaros nem lesz önálló Kistérségi Társulás, nem tudtam meg. (Gödöllő az lett, tehát nem lehetetlen!!)  Továbbá kit ne érdekelne, hogy milyen forgalmi akadályok keletkeznek a Magyar utca és a komp környékén az önkormányzat önkényes forgalmi rend változtatása miatt? Mi módon éli az életét az ember és természet, ha a szerves egységet megbontja a szervetlen öncélú reformálás? Nem elég nekünk az országos nagypolitika diktálta reform jeges rémülete? Újra reformálni azt a rendet, amit egy közösség alakított ki a saját képére, létezése hosszú folyamata alatt, csak az önmagát alakító természetességgel lehet.
Harmónia, szinkronitás a szükséges létforma. Hogy ezt hogyan érik el a városszolgák, ez az ő felelősségük és az ő létjogosultságuk. Márpedig a közhangulat sérülékeny és ez benne van a levegőben. A megfogalmazott gondolat, a sok tennivaló, a cselekvés hogy képeződik le? Íme néhány példa: "sajnos, a kialakult viszonyok miatt... a szakmai egyeztetések folyamatban vannak... annyi történhet az ügy érdekében..." Milyen üzenete van, mit közvetít az a sok alany nélküli állítmány? A kollektív tehetetlenség, a zűrös maszatolás milyen megoldásokat eredményez?
Ezért tartom én a gondolkodóktól, a rendszert alkotó gondolkodóktól megbízható közlésnek az alulról építkező, stabil,  valós erőt sugárzó tőmondatokat. Úgy, mint Teller Edét idézve: "A tudás jó". A konfliktust kerülő magatartás csak akkor eredményes, ha elvezet a konfliktus megoldásához is, különben csak széplelkű maszatolás marad a problémák körül.
A fentiek olyan megállapítások, melyekkel mindenki egyetérthet, de jelenünkben az van a levegőben, hogy Nagymaroson nem történik semmi!! Ez persze biztos nem igaz. Az a kérdés, hogyan lehet ezt a kollektív érzelmi hangulatot feloldani. Nos, ez a választott városatyák, városanyák feladata.
Az a kérdésem, folytassam-e a rosszemlékű "hangulatjelentést" a következő konkrétumokat tartalmazó képviselő testületi történésről: a Rendőrkapitány beszámolója; nagymarosi lovas polgárőrök Verőcén; a rendőrség lassan életveszélyes állapotba kerülő épülete körüli össznépi tehetetlenség; a Duna parti ill. A Magyar utca-i forgalmi rend kialakítása; az önkormányzat szervezési, működési szabályzatának újra  módosítása Edöcsény képviselő úr előterjesztésében ( tudnillik amit az előző ciklusban ő fogadtatott el a testülettel, most ő módosíttatta);  szálloda, felvonulási lakótelep körüli érdekességek...
Elhangzott egy ötlet másnap, utcai társalgás alkalmával, idézem: 1. járókelő:"...milyen szomorú tapasztalni, hogy megtörténik Maroson a képviselők választása, utána nem követik érdemben a marosiak, hogy hogyan végzik munkájukat, hogyan képviselik a marosiak érdekeit". 2. járókelő":...megoldás lenne, ha  a Művelődési Házban tartanák a testületi üléseket, akár kihangosítással..."

    Miért nem tudunk ettől a gutaütéstől szabadulni, azaz, azt pontosan tudja mindenki, hogy NEM lehet valamit megcsinálni. És ezt meg is tudja magyarázni! Hamvas Bélát idézve:" A mai modern közép-európai ember problémája, hogy azt pontosan tudja, hogy nem lehet valamit megcsinálni".
Ez a métely megszűnhetne gyönyörű kis településünkön. Azonban ezért nekünk, nagymarosiaknak, nagymarosi választópolgároknak itt, helyben kell tennünk!!

                                                                                                                Molnár Éva

 

 A szerkesztőség megjegyzése:
Mivel Nagymaros város vezetése nem vitte keresztül (hogy miért, nem derült ki a képviselőtestületi ülésen), hogy Nagymaros önálló kistérségi társulásban működhessen Nagymaros központtal, ennek következményei:
az ÖNO-ban kb. 60.000 Ft-ról kb. 115.0000 Ft-ra emelkedett a térítési díj; az okmányiroda és az építéshatóság is megszűnik, azaz munkahelyek szűnnek meg és folytatódnak a márciusban megkezdett elbocsátások Nagymaroson. Mi lesz a sorsa, a 100% feletti kihasználtságban működő három óvodának, az iskolának, a Családvédelmi Szolgálatnak, a Napköziotthonos konyhának stb.?? 
Mi lesz veled Nagymaros?

Az oldal tetejére